15 decembra, 2019

“ČAS ZA VADBO”

Najbrž niste edini, ki imate med tednom službene obveznosti do poznega popoldneva. Ob prihodu domov vas čaka priprava kosila, nekaj pospravljanja, družina in naenkrat ugotovite, da je časa za vadbo enostavno zmanjkalo. Dejstvo je, da boste s pravo mero volje našli čas tudi zase in trening.. le želja mora biti prisotna.

Verjeli ali ne, trenirate lahko tudi pred službo. Trajalo bo nekaj časa, da se boste na novo situacijo in izkoristek časa navadili, a kmalu ugotovili, da ste na tak način veliko bolj produktivni skozi celoten dan – zakaj?

Začnimo od začetka: hormonski sistem je najbolj pomemben sistem v telesu, ker so hormoni odgovorni za uravnavanje ostalih sistemov v telesu. Vedeti morate, da je omenjeni hormonski sistem tako “narejen”, da mu jutranja fizična aktivnost zelo odgovarja. Glavni
hormon, ki kontrolira naš bioritem, se imenuje kortizol – le ta je v svetu “fitnes” in “bodybuilding” populacije označen kot nekaj najslabšega v našem telesu, ker gre za stresni hormon, a dejstvo je, da se brez kortizola naše telo po domače povedano ustavi. V čem je trik, se sprašujete? Kortizol se začne naravno dvigovati med tretjo in šesto uro zjutraj, posledica tega je, da nas kortizol prebudi in vpliva na dvig energije. Naš nasvet je, da jutranji dvig energije izkoristimo kolikor se da in tako storimo nekaj dobrega. Dobro je vedeti tudi, da nivo kortizola čez dan niha; najvišji je zjutraj, ko začne rasti med tretjo in šesto uro, kasneje upade in se začne spet dvigovati med deseto in trinajsto uro, nakar zopet upade in se ponovno dvigne med 16. in 18. uro popoldan, okrog 22. ure zvečer pa pade na najnižji možen nivo, posledica je zaspanost in točno takrat je idealen čas, da se dejansko odpravimo spati.

V kolikor obveznosti in dejavnosti prilagodimo našemu naravnemu bioritmu, ne bomo imeli samo boljšega in kvalitetnejšega spanca, ampak tudi veliko več energije, fokusa, koncentracije, kognitivnih in ostalih sposobnosti, ki nam dovoljujejo, da smo preko dneva produktivni.
Mnogo ljudi se za uravnavanje bioritma (predvsem pri menjavi časovnih pasov) odloča za uporabo hormona melatonina in sicer v obliki prehranskega dodatka; mi njegovo uporabo – v kolikor res ni nujno – odsvetujemo, ker smo mnenja, da je najboljše upoštevati naravni bioritem. Če ste slučajno eden izmed tistih, ki radi bedite dolgo v jutro naslednjega dne ali čez vikend, se morate zavedati, da s tem trpi predvsem vaš bioritem in prej kot slej se bo to poznalo na vaših psihičnih in fizičnih sposobnostih ter čustvenem odnosu do ljudi.

Kortizol je v svetu fitnesa in bodybuildinga “na slabem glasu” zato, ker je sam po sebi stresni hormon, kar pomeni, da imate kronično povišan nivo kortizola v kolikor ste nenehno pod stresom. Omenjen procest visokega kortizola povzroča vnetna stanja v telesu, ki lahko poškodujejo ostale sisteme v telesu, posledično pa lahko hitro pride do negativnih posledic za naše zdravje: poveča se možnost za nastanek raznih kroničnih bolezni (še posebej če so povezani z nezdravim življenjskim slogom – povečano telesno težo in slabo prehrano ter
minimalno ali celo ničelno aktivnostjo), diabetes, metabolični sindrom, srčno-žilne bolezni in še veliko ostalih bolezni oziroma kroničnih stanj. Prav je vedeti, da so infarkt, kap, disekcija aorte (in podobno) smrtno nevarne akutne posledice vsega zgoraj naštetega.

Svetujemo vam, da poskrbite za uravnavanje izločanja kortizola (v skladu z naravnim bioritmom), zagotovite si dovolj globokega in kvalitetnega spanca ter poizkusite držati stres na najnižjem možnem nivoju – na tak način vam bo tudi vstajanje lažje in tako boste lahko jutro izkoristili tudi za vadbo. Raziskave kažejo, da telo v povprečju potrebuje dan ali dva za spremembo ritma vstajanja (uro ali dve prej kot doslej), kar pomeni, da če ste se doslej zbujali ob sedmih, boste po novem potrebovali 2-3 dni zato, da se navadite na vstajanje ob šestih in pred delom opravite še trening.

Kako pa je s prvim obrokom oz. zajtrkom? Ni nujno, da zajtrkujete pred treningom. Svetujemo vam, da zaužijete nekaj lahkega (naprimer banano in merico beljakovinskega praška z vodo, mlekom ali jogurtom) zato, da vam prvi obrok ne pade težko na želodec in tako vadbo opravite lažje in brez slabosti. V kolikor pa vam ni do hrane, lahko prvi obrok zaužijete po treningu in tako nadomestil porabljeno energijo in pospešil regeneracijo.

Možno je, da se boste v prvem obdobju navajanja na hitrejše vstajanje in jutranji trening počutili utrujeno, kar je povsem normalno, zagotavljamo pa vam, da se boste boste po času adaptacije telesa na novo navado počutili boljše, z več energije, fokusa in ostalega – Vse to pa zaradi boljšega delovanja energijskih sistemov v telesu. ”Rana ura, zlata ura” pravijo, mi se pa s tem strinjamo in vam svetujemo, da je vredno poskusiti in storiti nekaj dobrega zase, posledice pa bodo vidne tudi na vsem nam pomembnih odnosih.

Želimo vam uspešen in kvaliteten jutranji trening! Za kakršna koli vprašanja smo na voljo v Invictus fitnesu v Izoli, ali pa na info@invictusfitnes.si